Friendship....

”The true friend is the one who’s coming in the door while everyone else is going out. Friends are the ones who love you when you’re hard to love, stand by you when it’s not the popular thing to do and are there for you when you need it, even if it means they don’t get anything back.”

Thursday, August 16, 2012

I'm back..

I'm back.... waaa.. lama sudah nda mencoret2 di blog..... so... welcome back to myself.....

Sunday, May 8, 2011

Dilema juga...

Beberapa minggu ni aku terfikira perkara yang tidak patut difikir...

....'mati'....

aku pun tak tahu knapa...

masa akan tiba jugak
kalau dah tiba masanya sesiapa pun tak boleh halang...
mati mengingatkan kita kepada Pencipta kita....
bersyukur atas apa yang kita perolehi selama ini....

Dilema....

Bosan kalau dalam 'dilema'....
menyebabkan segala sesuatu perkara menjadi salah....
fikiran negatif menguasai... tetapi masih boleh di kawal....

Dilema memberikan pertolongan kepada seseorang insan....
insan-insan yang terdiri daripada pelbagai ragam....

kalau dulu saya suka cari kawan baru....
tapi sekarang, trauma....
apa tidaknya....
kawan sedia ada pun cukup membuatkan otak ku berserabut....

Ada juga kebaikkannya, aku berkawan dengan orang yang berada di luar lingkungan aktivit harian ku....
orang yang kawan-kawan ku tidak kenali....
kadang-kadang mereka ini lebih baik daripada kawan sedia ada....
tetapi..... terlampau awal untuk dinyatakan sedemikian....

bak kata orang tua-tua....
masa senang kita ada ramai kawan,
masa susah, kawan semua lari....
sama-sama susah ada pulak kawan yang pentingkan diri....
'buduh skulah high high, stupid neber finish...."

macam tu ka nak berkawan....
apa-apa pun... aku dengan cara ku sendiri....
"jagalah kepentingan diri kita, tetapi jangan lupakan kepentingan orang di sekitar kita"

mungkin di sebabkan perkara sedemikian la, aku ni mudah di ambil kesempatan...
kebaikkan sentiasa di ambil kesempatan oleh orang-orang di persekitaran....

tapi tak kisah lah....
memang kadang-kadang penyesalan timbul....
itu hanya untuk seketika....
My Mom do the same things....
buat baik ngan orang lain tak ingat orang tu ambil kesempatan ke atas dirinya....
cian My Mom....
mungkin di sebabkan kebaikkannya Tuhan ambil dia awal....

aaaaaa.....

Sunday, March 6, 2011

Monday, February 21, 2011

kita suka...

seperti biasa pagi2 mesti tonton tv.... channel tv3...
sbb tu ja channel yg dpt d serap ngan antena ku....
antena biasa ja....

MHI....

syok pulak dgar sorg pakar motivasi... Doc...
lupa dah nama....
topik... pun dah lupa....

ayat yg sgt2 sy ingat dan buat sy terfikir...

"Kita suka apa yang kita buat, dan buat apa yang kita suka"

itu pendapat dia la... mmg sgt tepat...
tp Doc tu x terangkan lebih lanjut...
lam otak sy ni dah terkeluar idea2, komen2...
bukan menolak maksud ayat itu...
tp ingin menghuraikan berdasarkan faham sy....

1. Kita suka apa yg kita buat....

dalam sesuatu perkara, kita perlu suka apa yang kita buat...
tak ksah la apa2 pun sesuatu kerja yang kita buat...
sesusah mana sekalipun, kita perlu suka...
kalau kita suka, kerja itu pasti akan jadi mudah....

tetapi...

bukan buat sesuatu kerja itu sesuka hati...
mentang2 la kita SUKA....
buat pulak sesuka hati....
yang sepatutnya adalah.... buat dengan sepenuh hati kita....
kalau sekadar suka semata, tp x sepenuh hati...
x guna jgk...

2. Buat apa yang kita suka....

lumrah kita manusia ni biasalah...
kalau nak buat sesuatu, mesti buat apa yg kita suka sahaja...
dalam sesetengah hal tu, mmg boleh...
tetapi dalam sesetengah perkara, kita perlukan pertimbangan...
CONTOHNYA....di tempat kerja...
sorg bos minta kita buat suatu tugasan...
kita kna buat... krana itu tanggungjawab kita...
kita di terima dalam sesuatu organisasi itu disebabkan kebolehan kita...
kepercayaan organisasi itu pada kita...
jangan pulak gara2 tak suka buat apa yg bos mintak, kita tak buat...
mintak kna buang keja la alamatnya....

sekiranya kita memiliki pilihan untuk memilih tugasan yang kita suka,
pilih la yang kita suka...
memilih tugasan yang kita tidak suka juga ada baiknya...
itu akan menambah pengalaman kita....

Monday, February 7, 2011

nothing else...

07-02-2011....

1stly... thanks God...
saya masih lagi taat dan setia kepada Nya... Yesus...

semakin hari semakin besar dugaan....
semakin hari semakin bayak cubaan....
semakin hari semakin pelbagai bentuk cubaan....

tetapi masih mampu di hadapi dengan seadaanya saya sebagai seorang insan yang berdosa....